Knižná diétka - Tlustá tak akorát

Knihy, ktoré sa rúče zvŕtajú v kuchyni - to je pre mňa vrchol relaxu! Keď sa varí, pečie, hrnce hrmotajú, varešky štrngajú a výsledok čaká na stole... vtedy sa duchovne napchávam a chrochtám blahom. A podobne je to s "kávovými" knihami, neverili by ste, ale aj tých je požehnane. Týmto jedálenským a kávovým knihám by som pokojne určila celý nový žáner, hoci ich pozvoľna zaradzujem medzi "oddychovečky". A ako také, padnú vhod, pre knihomoľa na odľahčenie ťažšie stráviteľného čtiva, pre bežného čitateľa je to pokojne aj knižná strava každodenná - tú by som však doporučila z času na čas zaťažiť aj nejakými výdatnejšími literárnymi lahôdkami, aby nedošlo k Neznesiteľnej ľahkosti bytia, radí Mudr. Ja, Jahoda Jahodovská Doc. Lit. Akože doktorka literatúry. Akože haha, vtip.

Ale vráťme sa k pečúcim a jedlíkovským knihám. Píšem o nich v súvislosti s príjemnou oddychovkou od Michaly Jendruchovej: Tlustá tak akorát, na ktorú som natrafila v knižnici náhodou a zaujala ma oranžovou obálkou, ktorá ma lákala akýmsi pomyselným ľudským teplom. Aj obálky delím na prívetivé a neprívetivé - sú také, od ktorých si držíte odstup a potom sú také, ktoré vás pozývajú, aby ste im lačne roztiahli stránky. Toto znelo lascívnejšie, než som mala v úmysle. Ale ak si tú podivnú erotickú časť možno odmyslieť, rada by som sa vrátila k tej prívetivosti a tomu ľudskému teplu. Skrátka, viete, že pôjde o knihu, kde nebudú ani vraždy, ani zvrhlosti v akejkoľvek forme, ak sa tam vyskytne sex, bude tak nežný a jemný, že budete mať pocit, že sa vlastne ani nestal, že sa len nahé paže prepletajú, zhruba ako v nejakej odpoludňajšej nedeľnej romanci na Doma TV. Všetko sa tam príjemne pomaly pečie, koláče voňajú v trúbe, ešte si tak zaliať čaj či urobiť kávu, vyložiť nohy a mať sa dobre.
Tlustá tak akorát rozpráva príbeh učiteľky Květy, ktorá so svojou nadváhou bojuje a zároveň ju podporuje pečením a jedením. Premisa je jednoduchá: splniť si sen. Květe zomrie babička, odkáže jej svoje recepty aj s viac-menej vtipnými komentármi, Květa pečie, paradoxne schudne a ešte vyhrá nejakú blogerskú cenu. A nájde si novú kamošku, ale prekvapivo nie chlapa - ale rovno troch! A otvorený koniec, pre koho sa tak asi rozhodne... čo ma úprimne potešilo, lebo som rada, že koniec takejto romance k životu bol vlastne v niečom odlišný, než som čakala. Ponúkalo sa totiž, že keď sa hlavná hrdinka naučí mať sa rada, automaticky sa nájde niekto, kto ju tiež bude mať rád, budú tvoriť dokonalý pár a zvonec a koniec. Ale skutočnosť, že jej autorka štedro ponechala tri možnosti - a čitateľ môže fandiť spomedzi troch rytierov jednému - je podľa mňa taká malá revolúcia. Literárnym revolúciam teda vždy fandím.
Skrátka, knižka je to milá, postavy vcelku sympatické, občas trochu sploštené - ale v rámci žánru je to stále okej. Dej v mnohom predvídateľný, ale môže prekvapiť, ak sa teda čitateľ chce nechať prekvapiť. Nechá to príjemnú chuť po kremroli a to je celkom úspech. 

Komentáre

Obľúbené príspevky